زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
 

روزه سنت





از احکام روزه سنّت در باب: صوم سخن گفته‌اند.


۱ - معنی روزه سنّت‌



روزه سنّت (صوم السُنَّة) روزه سه روز در هر ماه می باشد.

۲ - احکام روزه سنّت



مراد از روزه سنّت، روزه روزهای پنج شنبه دهه اوّل و آخر و چهارشنبه دهه وسط ماه است. روزه سه روز ياد شده، استحباب‌ ويژه‌ای دارد و در روايتی از امام رضا عليه السّلام آمده است:
کسی که در ماه، اين سه روز را روزه بگيرد، گويا همه سال را روزه گرفته است.
[۲] لوامع صاحبقرانی ج۶، ص۱۸۶.


۳ - فضلیت روزه سنت



امام خمینی در کتاب چهل حدیث از آن به سنت دوم رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)، یاد نموده و در فضل آن می‌نویسد: «پس اخبار کثیره که بالغ بر چهل حدیث می‌شود در فضل آن وارد است. و در کیفیت آن بین علمای اعلام خلاف است. آنچه مشهور بین آنها و موافق با اخبار کثیره است و عمل رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)، در آخر عمر و ائمه هدی بر آن بوده آن است که آن سه روز پنجشنبه اوّل، که روز عرض اعمال است، و چهارشنبه اوّل دهه دوم، که روز نحس مستمر و روز نزول عذاب است، و پنجشنبه آخر از دهه آخر، که نیز روز عرض اعمال است، می‌باشد. و در روایتی وارد است که بر امم سابقه هروقت عذاب نازل می‌شد در یکی از این ایام نازل می‌شد، پس رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)، در این ایام مخوفه روزه گرفت‌. و در حدیث است که صوم این سه روز معادل با صوم‌ دهر است. و تعلیل فرموده‌اند در بعضی روایات به آیه شریفه‌ (مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةٍ فَلَهُ عَشْرُ اَمْثالِها). و اما آنچه در بعضی روایات وارد است که در ترتیب مخالف با این روایات است محمول است به مراتب فضل. و فرضا که معارض باشند، از جهات کثیره رجحان با این اخبار است. بلکه توان گفت که معارضه بین آنها معارضه نصّ و ظاهر، یا اظهر و ظاهر است.»

۴ - استحباب قضاء روزه سنت



صاحب عروه در خصوص روزه این سه روز می‌نویسد: «ومن ترکه یستحبّ له قضاؤه، ومع العجز عن صومه - لکبر ونحوه - یستحبّ ان یتصدّق عن کلّ یوم بمدّ من طعام او بدرهم.» پس استحباب قضاء آن و استحباب صدقه دادن یک مد طعام به‌ازای هر روز برای شخص عاجز، مؤید اهمیت آن است.

۵ - پانویس


 
۱. من لایحضره الفقیه ج۲، ص۸۱.    
۲. لوامع صاحبقرانی ج۶، ص۱۸۶.
۳. وسائل الشیعة ج۱۰، ص۴۱۵-۴۱۹.    
۴. انعام/سوره۵۵، آیه۱۶۰.    
۵. موسوعة الامام الخمینی، ج۴۶، شرح چهل حدیث (اربعین حدیث)، ص۵۴۳.    
۶. موسوعة الامام الخمینی، ج۲۵، العروة الوثقی مع تعالیق الامام الخمینی، ج۲، ص۷۰.    


۶ - منبع



فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت، ج۴، ص۱۸۵-۱۸۶.    
ساعدی، محمد، (مدرس حوزه و پژوهشگر)    ، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.